حقیقت در مورد پلاستیک های زیستی

پلاستیک های بیوپلاستیک اغلب به عنوان دوستدار محیط زیست شناخته می شوند ، اما آیا آنها مطابق با هیاهوی تبلیغاتی مطابقت دارند؟

از دهه 1950 تاکنون بیش از 9 میلیارد تن پلاستیک در جهان تولید شده است. 165 میلیون تن آن اقیانوس ما را زباله دانی کرده است ، با تقریباً 9 میلیون تن بیشتر در سال به اقیانوس ها وارد می شود. از آنجا که فقط حدود 9 درصد از پلاستیک ها بازیافت می شوند ، بسیاری از بقیه باعث آلودگی محیط زیست یا در محل دفن زباله می شوند ، در حالی که تجزیه مواد شیمیایی سمی به زمین 500 سال طول می کشد.

مطالب مرتبط : کیسه زباله دارکوب

پلاستیک سنتی از مواد اولیه نفتی ساخته می شود. برخی می گویند پلاستیک های زیستی - ساخته شده از 20 درصد یا بیشتر از مواد تجدید پذیر - می تواند راه حل برای آلودگی پلاستیک باشد. از مزایای بیو پلاستیک که اغلب ذکر می شود ، کاهش استفاده از منابع سوخت فسیلی ، اثر کربن کوچکتر و تجزیه سریعتر است. بیوپلاستیک همچنین سمیت کمتری دارد و حاوی بیسفنول A (BPA) ، هورمون برهم زننده نیست که اغلب در پلاستیک های سنتی یافت می شود.

Kartik Chandran ، استاد گروه مهندسی زمین و محیط زیست در دانشگاه کلمبیا که در زمینه پلاستیک های زیستی کار می کند ، معتقد است که در مقایسه با پلاستیک های سنتی ، "پلاستیک های زیستی یک پیشرفت قابل توجه است."

با این حال ، معلوم می شود که پلاستیک های زیستی هنوز گلوله نقره ای برای مشکل پلاستیکی ما نیستند.

پلاستیک زیستی تا چه اندازه زیست تخریب پذیر است؟
از آنجا که هنگام صحبت در مورد پلاستیک های بیوپلاستی اغلب گیجی وجود دارد ، بیایید ابتدا برخی از اصطلاحات را روشن کنیم.

تجزیه پذیر - تمام پلاستیک ها ، حتی پلاستیک های سنتی ، تجزیه پذیر هستند ، اما فقط به این دلیل که می توانند به قطعات ریز یا پودر تقسیم شوند ، به معنای بازگشت مواد به طبیعت نیست. برخی مواد افزودنی به پلاستیک های سنتی باعث تخریب سریعتر آنها می شود. پلاستیک قابل تجزیه در برابر نور خورشید با سرعت بیشتری خراب می شود. پلاستیک قابل تجزیه oxo هنگام قرار گرفتن در معرض گرما و نور با سرعت بیشتری متلاشی می شود.

زیست تخریب پذیر - پلاستیک زیست تخریب پذیر توسط میکروارگانیسم ها در شرایط مناسب به طور کامل به آب ، دی اکسید کربن و کمپوست تجزیه می شود. "زیست تخریب پذیر" نشان می دهد که تجزیه طی هفته ها تا ماه ها اتفاق می افتد. پلاستیک های زیستی که به سرعت تخریب نمی شوند ، "بادوام" خوانده می شوند و برخی از پلاستیک های زیستی ساخته شده از زیست توده که به راحتی توسط میکروارگانیسم ها تجزیه نمی شوند ، غیر قابل تجزیه زیست هستند.

کمپوست پذیر - پلاستیک قابل کمپوست در محل کمپوست از بین می رود. میکروارگانیسم ها آن را به دی اکسید کربن ، آب ، ترکیبات غیر آلی و زیست توده با همان سرعت سایر مواد آلی موجود در توده کمپوست تجزیه می کنند ، و هیچ پسماند سمی باقی نمی ماند.

انواع بیو پلاستیک
پلاستیک های زیستی در حال حاضر در وسایل یکبار مصرف مانند بسته بندی ، ظروف ، نی ، کیسه و بطری و در فرش های یکبار مصرف ، لوله های پلاستیکی ، پوسته های تلفن ، چاپ سه بعدی ، عایق خودرو و ایمپلنت های پزشکی استفاده می شود. پیش بینی می شود بازار جهانی بیوپلاستیک از 17 میلیارد دلار در سال جاری به تقریبا 44 میلیارد دلار در سال 2022 رشد کند.