پلاستیک رایج و استفاده های روزمره آنها بازیافت

مواد پلاستیکی علی رغم اینکه تا دهه 1920 بسیار ناشناخته بوده اند ، به طور موثری در همه جنبه های زندگی مدرن نفوذ کرده اند ، از ریز تراشه های رایانه شما گرفته تا کیسه هایی که با آن خرید می کنید. دلیل اینکه به نظر می رسد پلاستیک تقریباً در همه جا قابل استفاده است این است که در واقع فقط یک ماده نیست ، بلکه گروهی از مواد است. انواع مختلفی از مواد پلاستیکی وجود دارد و بسیاری از آنها مانند پلی اتیلن ، پی وی سی ، اکریلیک و غیره دارای ویژگی های فوق العاده مفید و همه کاره ای هستند.

 

شما از اینکه چند نوع پلاستیک وجود دارد و اینکه بعضی مانند پلی اتر اتر کتون (PEEK) به سرعت جای فلزات را در طیف گسترده ای از کاربردها می گیرند ، شگفت زده خواهید شد. با گفتن این موارد ، پلاستیک هایی با این مشخصات هنوز در حال تولید هستند ، و اگرچه مفید هستند اما به دلیل هزینه های کلی بیشتر ، هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرند. پلاستیک های زیادی وجود دارد که این مشکل را ندارند ، و اگرچه ممکن است اکنون یک زمان کاملاً چشمگیر به نظر برسند اما عملا انقلابی بودند.

در زیر 5 پلاستیک رایج به همراه برخی از کاربردهای روزمره آنها آورده شده است. فقط فکر کنید که زندگی بدون آنها چقدر متفاوت بوده و خواهد بود و چه مواد پستتری را باید به جای آنها استفاده کنیم ...

 

 

1: پلی اتیلن ترفتالات (PET)

 

یکی از پلاستیک هایی که به احتمال زیاد روزانه با آن تماس فیزیکی پیدا می کنید ، بسته به نوع ساخت PET می تواند کاملاً سفت و سخت یا انعطاف پذیر باشد ، و به دلیل ساختار مولکولی آن در برابر ضربه ، شیمیایی و در برابر هوا مقاوم است و بسیار عالی است. سد آب و گاز.

موارد معمول استفاده از PET: نوشابه ، آب ، بطری های روغن پخت و پز ، سینی های بسته بندی ، سینی های غذای آماده منجمد ، پتوهای کمک های اولیه ، پشم گوسفند وجانوران دیگر.

2: پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

با توجه به تراکم آن ، HDPE فوق العاده قوی است ، ماده جامدی است که می تواند درجه حرارت بالا و مواد شیمیایی قوی را تحمل کند. یکی از دلایلی که به طور منظم از HDPE استفاده می شود این است که می تواند به روش های مختلف بازیافت شود و بنابراین به موارد مختلف تبدیل شود.

مصارف معمول HDPE: محلول های تمیز کننده و ظروف صابون ، محل نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی ، کیسه های خرید ، کیسه های فریزر ، لوله ها ، عایق ها ، درب بطری ها ، مخازن سوخت خودرو ، کلاه ایمنی ، تخته های چوب مصنوعی ، کامپوزیت های پلاستیکی و چوبی بازیافت شده.

 

3: پلی وینیل کلراید (PVC)

برای تولید با مقرون به صرفه و بسیار مقاوم در برابر آسیب های شیمیایی و بیولوژیکی ، کار با PVC آسان است و به شکل شکل می گیرد. ساختن آن یک ماده فوق العاده کاربردی. از نظر خواص ، PVC یکی از همه کاره ترین است. می توان از آن برای ایجاد ورق های سخت و سبک مانند Foamex استفاده کرد ، اما همچنین می تواند برای ساخت مواد چرمی مصنوعی مانند چرم و پشم استفاده شود.

مصارف معمول پی وی سی: علامت گذاری ، مبلمان ، لباس ، ظروف پزشکی ، لوله ، لوله های آب و فاضلاب ، کف ، روکش ، رکورد وینیل ، کابل ، ظروف محلول تمیز کننده ، بطری آب.

 

4: پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)

در دمای عمومی زندگی LDPE ماده ای بسیار واکنش ناپذیر است ، که توضیح می دهد چرا این ماده به یکی از رایج ترین پلاستیک های مورد استفاده در حال حاضر تبدیل شده است. این می تواند در دمای نزدیک به 100 درجه سانتیگراد مقاومت کند و اگرچه به اندازه HDPE (همتای چگالی بالا) آن قوی نیست ، اما مطمئناً از مقاومت بیشتری برخوردار است.

موارد معمول استفاده از LDPE: سینی ها ، ظروف ، سطوح کار ، قطعات ماشین ، درب ها ، نگهدارنده های نوشیدنی '6 حلقه' ، کارتن های نوشیدنی ، پوسته های محافظ ، محافظ های سخت افزار کامپیوتر ، وسایل زمین بازی (اسلایدها و موارد مشابه) ، کیسه های زباله ، کیسه های لباسشویی .

 

5: پلی پروپیلن (PP)

پلی پروپیلن محکم و انعطاف پذیر ، پلاستیکی بسیار سخت است که در صورت ذوب شدن ، یکی از موثرترین مواد برای قالب گیری تزریقی است. با گفتن این نکته ، نسبت به پلاستیک های دیگر ، تحمل زیادی در برابر درجه حرارت بالا دارد و به عنوان ماده ای سالم برای غذا در نظر گرفته می شود.

مصارف معمول پلی پروپیلن: لباس ، وسایل و لوازم جراحی ، مدل سرگرمی ، درب بطری ، ظروف غذا ، نی ، کیسه های ترد ، کتری ، جعبه ناهار ، نوار بسته بندی.